Четвер
2018-06-21
11:00 AM
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Червень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архів записів
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі сайту
Первомайська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 8
Корисні поради батькам
Шановні батьки!
У цьому розділі представлені посилання на ресурси Інтернет, створені для батьків, в тому числі для тих, хто виховує дітей з особливими потребами.
Особливості конкретних сайтів вказані в анотаціях.
 
Для батьків дітей із особливими потребами
"Єдність дітей" - портал для дітей з обмеженими можливостями та їх батьків www.kidsunity.org
Містить статті та книги з проблем виховання, навчання, реабілітації дітей з обмеженими можливостями, каталог закладів (Білорусь), пропонуються можливості співробітництва.
Групи взаємодопомоги батькам дітей з особливими потребами при центрах соціальних служб та суспільних організаціях www.infmed.kharkov.ua/SocReabCV2.htm
На сайті наведені адреси груп взаємодопомоги батьків, створених в різних містах України.
"Особливе дитинство" www.osoboedetstvo.ru
Сайт присвячений проблемам дітей з особливими потребами в Росії. Розділи: права, книги, організації, діти (історії дітей), форум.
 
Mydeti.ru - сайт, присвячений проблемам дитячого розвитку http://mydeti.ru
Інформація про догляд і лікування дітей з ДЦП, РДА, моторною алалією, мовленнєвим недорозвитком, а також деякими іншими захворюваннями.
 
Сайт для батьків, які хочуть знати більше про розвиток своєї дитини www.defectolog.ru
На сайті можна дізнатись про вікові норми розвитку дитини до 7 років, знайти рекомендації дефектолога, логопеда, психолога з багатьох питань, ознайомитись з розвиваючими іграми, поспілкуватись на форумі.
 
"Дорога в мир" http://dorogavmir.ru
Сайт міжрегіональної суспільної організації допомоги дітям з особливостями психомовленнєвого розвитку та їх сім'ям.
Форум батьків особливих дітей http://www.kid.ru/forum/index.php?showforum=82
Форум "Особые дети" на сайті клубу "Родим и вырастим" www.rodim.ru/conference/index.php?showforum=124
 
"Особые дети - МОГУТ!" www.forum.littleone.ru/forumdisplay.php?f=36
Форум для батьків дітей з пороком серця на сайті Науково-практичного медичного центру дитячої кардіології і кардіохірургії http://cardio.org.ua/talks/index.php
Психологічний центр Адалін http://adalin.mospsy.ru
Сайт психологічного центру "Адалін" (м. Москва). Містить опис нормального розвитку дитини, особливостей дошкільного та молодшого шкільного віку; інформацію з дитячої психопатології; описи діагностичних, корекційних і розвивальних методик.
Віртуальний реабілітаційний центр "Особлива дитина" www.invalid-detstva.ru
Мета проекту - інформаційна допомога з реабілітації інвалідів дитинства з вадами опорно-рухового апарату та іншими. Консультації спеціалістів, бібліотека, форум.
Віртуальна поліклініка "Швидка допомога". Розділ "Діти: психологічні проблеми" www.dopomoha.kiev.ua/forum326/list.php?f=18
Бескоштовні консультації психолога, члена Професійної Асоціації дитячих аналітичних психологів Пірхал Оксани Петрівни.
 
V спеціалізована виставка реабілітаційного обладнання та адаптаційних технологій для людей з обмеженими фізичними можливостями "ІНВАЕКСПО 2008" (28 - 30 травня 2008 року, Київський Палац спорту) www.spalace.com.ua/inva
 
Город Золотой www.gold-child.ru/index.html
Сайт для батьків дітей-інвалідів. Містить рекомендації лікарів і педагогів, методики абілітації, ігри для дітей. Є форум.
Особлива дитина http://deti.e1.ru
На сайті розміщені статті про дітей з різними вадами розвитку, тести, розвиваючі ігри, календар розвитку дитини в перші роки. Є можливість задати питання спеціалісту, форум.
Діти з особливостями розвитку www.specialneeds.ru
Сайт містить базу даних спеціальних закладів для дітей з особливими потребами м. Москви. Є статті з окремих питань спеціальної психології та педагогіки, форум.
Російська Лекотека www.lekoteka.ru/parents.htm
Російська Лекотека - це система психолого-педагогічного супроводу сімей, які виховують дітей з проблемами розвитку. На сторінці для батьків - інформація про права інвалідів, календар розвитку дитини до 3 років, описи різних відхилень у розвитку дитини, методів діагностики та лікування.
 
Наші діти http://nashideti.narod.ru/main.html
Сайт створений для підтримки Інтегративного Батьківського Клубу, організованого при Інституті Раннього Втручання в Санкт-Петебурзі. Є публікації з газети клубу, форум, статті з окремих питань.
Дитяча патопсихологія http://children.csa.ru
Сайт містить інформацію про різні порушення психічного розвитку дітей, методи ранньої діагностики, небезпечні медикаменти. Є можливість задати питання спеціалісту.
 
ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ ДО ДЕРЖАВНОЇ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ
 
ЯК ПРАВИЛЬНО ГОТУВАТИСЯ ДО ДЕРЖАВНОЇ ПІДСУМКОВОЇ АТЕСТАЦІЇ (інформація для учнів)
Іспити, як і більшість явищ життя, — явище пере¬хідне. Коли вони закінчуються, з’являється відчуття свободи, забуваються сльози, нервування, повертається спокійний сон. Але ж можна скласти іспити із меншими витратами для свого здоров’я, отримати добрі оцінки та чекати наступного іспиту без страху та безсонних ночей.
Іспит можна оцінити як:
• «перетравлювання» значного обсягу інформації, яке пов’язано з великим навантаженням на мозок;
• значне емоційне напруження та навантаження на нервову систему;
• оцінювання не лише знань дитини, а й її особис¬тості.
Страх, що виникає у дитини перед іспитом, пояснюється тим, що вона не лише боїться отримати низький бал, а й осоромитися слабкою, невпевненою поведінкою.
Правила організації вивчення навчального матеріалу
1. Підготовка приміщення. Перш ніж розпочати підготовку до іспитів, слід обладнати місце для занять: прибрати зайві речі, зручно розташувати потрібні під¬ручники, посібники, зошити, папір тощо. Бажано ввести до інтер’єру жовтий та фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність.
1. Рівень занепокоєння-рівень вимог. Щоб зменши¬ти рівень тривожності та занепокоєння перед іспитами, вам необхідно активно готуватися протягом тривалого часу. Однак якщо ви мало знаєте, але при цьому маєте високий рівень вимог до себе, пов’язаний зі вступом, ви будете непокоїтеся й хвилюватися. Щоби цього уник¬нути, необхідно або добре підготуватися, або знизити рівень вимог до себе.
2. Складання плану. Починаючи готуватися до іс¬питів, корисно скласти план. Спершу слід визначитися, хто ви — «сова» чи «жайворонок», і залежно від цього максимально завантажити рамкові чи, навпаки, вечірні години. Складаючи план підготовки на щодень, треба викинути зі свого лексикону фразу на кшталт «трохи по¬займаюся». Доцільно чітко визначити, що саме сьогодні ви викатимете (розділ, тема, питання тощо).
Готуючись до іспитів із будь-якого предмета, до¬цільно також структурувати матеріал за допомогою планів, схем, причому робити це в письмовому вигляді. Досить часто буває так; вам здається, що ви все знаєте, пам’ятаєте, а починаєте відповідати—і переконуєтеся, що ваша відповідь уривчаста, фрагментарна. Записуючи план відповіді, ви стаєте в позицію людини, яка передає свої знання іншим, тобто робить те, що треба робити, відповідаючи на іспиті.
1. Налаштування на роботу Звісно, добре по¬чинати, поки ви ще не втомилися, поки свіжа голова, з найважчого, з того, що ви знаєте найгірше. Але буває так, що займатися зовсім не хочеться, немає настрою. У такому разі краще почати з того, що ви знаєте найкраще, що для вас є найцікавішим і найприємнішим. Можливо, поступово ви налаштуєтесь на роботу й зможете подужати й складніші та менш цікаві теми. Спершу слід переглянути весь матеріал і розподілити його так: якщо потрібно вивчити 100 питань за 4 дні, то в перші 2 дні вивчити 70 % усього обсягу інформації, за 3-й день вивчають решту, 4-й день — для повторення вивченого. Складні теми варто чергувати з простими — не обов’язково вивчати всі питання поспіль.
Психологічні закономірності, які варто враховувати . 1. «Чинник межі». Найкраще запам’ятовується інформація, викладена на початку і наприкінці тексту, середина зазвичай швидко «вилітає» з голови. Тому під час запам’ятовування та повторення особливу увагу слід приділяти середній частині тексту.
1. Розуміти, а не просто запам’ятовувати. Повто¬рювати треба не механічно, а вдумливо, зосередившись на змісті. Інформація після «завантаження» в мозок, якщо її не повторити, витрачається на 20—30% упродовж перших 10 год. Щоб цього не сталося, слід прочитати текст, повторити його вдруге, через 20 хв. — втрете, а через 8—10 год. — учетверте і ще раз — через добу. Тільки після цього можна бути впевненим, що інформа¬ція міцно запам’яталася. Для поліпшення механічного запам’ятовування дані; цифр, символів необхідно створи¬ти яскраві асоціативні образи (бажано, щоб вони були нестандартними та мали зв’язок із контекстом, який ви легко запам’ятовуєте).
2. Особливість упізнавання Дивлячись на текст, відчуваєш, що колись це все бачив, читав. Тож вирішу¬єш, що витрачати час на це питання не варто, можна переходити до наступного питання. Насправді ж це — несвідомий самообман. І якщо не вивчити уважно те, що здається таким знайомим, на іспиті можна не відпо¬вісти на таке «знайоме запитання».
3. Найкраще запам'ятовується те, що є «най¬ближчим»: текст, малюнок, логіка, схема, усне від¬творення.
4. Слід знаходити щось цікаве в найнуднішому ма¬теріалі, адже цікаве запам'ятовується небагато легше.
Підтримка батьків та друзів — один з чинників успіху. Емоційний батьківський захист — велика під¬тримка. перед іспитом. Можна готуватися до іспитів удвох з другом, однокласником, адже одна голова до¬бре, а дві — краще. Такий спосіб підготовки має свої переваги, якщо поставитись до нього відповідально та сумлінно. Вчити разом не варто, а от повторювати навіть бажано. Це краще робити напередодні виступу.
Готуватися можна й так: перший день — самостійне вивчення, другий ^повторення й переказування один одному. Було б добре розділити тему за інтересами, складністю, легкістю засвоєння: один розповідає те, що інший раніше не вивчив.
Розповідати треба чітко, докладно, емоційно. Можна проводити «репетиції» перед виступом наодинці: стави¬ти собі запитання, уголос на них відповідати, привчатися слухати своє мовлення.
 
Розпорядок дня
1. Харчуватися необхідно З—4 рази на день. Мед, горіхи, молочні продукти, риба, м’ясо, овочі та фрукти забезпечать баланс необхідних поживних речовин в організмі та відновлять його енергетичні витрати.
Нормальний здоровий сон та повноцінний відпо¬чинок зменшать навантаження на нервову систему. Не варто відмовлятися від щоденних занять спортом, розмов по телефону — це також буде своєрідним від¬починком.
1. Слід пам'ятати про біоритмічні особливості: «со¬ва» неефективно працює о 6—8-й год. ранку, а «жайворо¬нок» навряд чи буде працездатним до 2-3-ої год. ночі. В усіх людей рівень біологічної активності знижений із 17 до 18 год.
2. Можна вживати тонізуючі препарати, напри¬клад, із женьшеню чи елеутерококу. Каву пити тільки вранці й небагато, аби прокинутися (для тих, хто саме так звик розпочинати свій день). Кава посилює Тривож¬ний стан у людях, невпевнених у собі.
3. Заспокійливі медичні препарати зовсім вам не по¬трібні, бо можуть нашкодити через те, що гальмують нервові процеси та процеси відтворення вивченого матеріалу (до того ж, їх можна вживати лише за при¬значенням лікаря).
4. Чергування відпочинку й роботи. Обов’язково потрібно чергувати роботу і відпочинок, скажімо, 40 хв занять, потім — 10 хв. перерви.
7. Фізична підготовка. Щоби бути у формі, зберегти своє фізичне та психічне здоров’я, необхідно виконувати фізичні вправи та рухи, які допоможуть позбутися пси¬хічного й фізичного напруження.
8.3а 2—3 дні до іспиту слід добре відпочити, інакше може з’явитися перевтома, що зведе всі ваші зусилля нанівець.
Використання шпаргалок на іспиті найчастіше за¬вершується дуже сумно. Вони потрібні лише тим, хто краще запам’ятовує матеріал під час конспектування, — викладений коротко (у вигляді тез), він краще тримається у пам’яті. Шпаргалки зручно перечитувати перед самим іспитом, а от брати на іспит не варто.
«Спокій, лише спокій»
Слід завжди користуватися цією порадою. Адже не¬рвують ті, хто погано знає матеріал. Ті, хто зовсім нічого не знає, зазвичай спокійні. Ті, хто знає матеріал добре чи на середньому рівні, нажахані до останньої хвилини, поки не отримають оцінку.
Щоби подолати свій страх, можна розповідати само¬му собі вивчений матеріал, наче на іспиті. Уявіть складну ситуацію на виступі та знайдіть із неї вихід. Поставте самі до себе підступні запитання й дайте на них від¬повідь — подолайте свій страх ще до іспиту. Згадайте випадки свого успіху, подумки відчуйте їх ще раз.
Мета кожного учня — скласти іспит якнайкраще. А оцінка залежить від двох чинників: знань і вміння поводитись на іспитах. Майте вигляд упевненої в собі людини. Спрямуйте ромову в потрібне русло. Не втрачайте самовладання, якщо не знаєте питання. Ведіть, із викладачем діалог. Змінюйте думку, скеровуйте розмову в потрібному вам напрямі. Вдягніться на іспит охайно. Говоріть неголосно, але чітко й упевнено, усмі¬хайтеся. Налаштуйтеся на неодмінний успіх, особливо на першому іспиті. Продумайте поведінку і стиль роз¬мови з викладачем. Будьте спокійними й зосередженими на змісті відповіді. Забудьте про образи на вчителів, батьків, узагалі абстрагуйтеся від усього непотрібного. Заспокойте себе тим, що завтра буде день без іспиту, тому сьогодні слід себе виявити якнайкраще
 
 
ПОРАДИ БАТЬКАМ СТОСОВНО ДПА
 
ДПА - це стрес, який чекає не тільки випускників, але й їх батьків. Усі схвильовані , розгублені,усіх тривожать запитання: “Як здати?», «Як готуватись?», «Що робити?».
Насамперед батькам потрібно навчиться сприймати іспит не як трагедію чи випробування, а як надану їх дітям можливість проявити себе і придбати досвід. Саме таке налаштування допоможе їх дітям успішно пройти ДПА. Багатьох випускників чекають ще вступні іспити, а під час навчання в ВНЗ, коледжах та технікумах їм належить здавати по 8-12 іспитів протягом року, тому зайва батьківська нервовість або «пережим» до доброго не призведе, а ще й передасться дітям.
Звичайно, бути присутнім під час іспитів і допомогти дитині при всьому бажанні робити цього батьки не можуть. Іспити - це справа суто індивідуальна і випускник при здачі ДПА один на один з комісією. А батькам залишається тільки хвилюватися і тривожиться за свою дитину правильно: підбадьорювати,озвучувати впевненість в своїй дитині і її можливостях, зауважувати що ДПА це тільки сходинка до професії і майбутнього життя. Результат всього тільки результат, а не кінець світу.
Допомога батьків під час випускних іспитів дуже важлива, репетитори, додаткові заняття – не зайві, та для успішної здачі іспитів необхідна психологічна підготовленість дитини !
 
Завдання батьків під час підготовки до здачі ДПА: не лаяти дитину і не знижувати його самооцінку, а знизити напругу, тривожність дитини і створити комфортні умови для занять, відпочинку і організовувати правильне харчування для випускника.
 
Базуючись на багаторічних спостереженнях ми радимо батькам випускника:
 
1. Намагайтеся уникати суперечок, конфліктів і сімейних непорозумінь перед іспитами. Дитині передається хвилювання батьків і якщо батьки не можуть впоратися зі своїми емоціями, то цей стресовий стан у підлітка може стати причиною небажання готуватися до іспитів чи допущення ним помилок при здачі.
 
2. Підбадьорюйте випускника, хваліть його і відзначайте його хороші вчинки. Таким чином, батьки можуть підвищувати його впевненість у собі. Дайте знати дитині, що ви будете любити його навіть в разі його невдачі і допущення помилок на іспитах.
 
3. Кожен день спостерігайте за самопочуттям старшокласника. Вимірювати температуру і чіпати кожен день лоб як у маленького малюка, звичайно, не слід, але тільки батьки можуть виявити перші ознаки хвороби, пов'язані з перевтомою і стресами. Якщо випускник за будь-якого приводу дратується, починає плакати і боїться здачі іспитів, то за допомогою необхідно звернеться до психолога.
 
4. Контролюйте режим дня дитини і не допускайте перевантажень. Підготовка до іспитів повинна поєднуватися з відпочинком. Через кожні 40 хвилин занять старшокласник повинен відпочити не менше 10 хвилин. Якщо дитина дуже старанна, то не давайте їй готуватися до іспитів більше 4 годин в день. Кращий час для підготовки - денне, вночі знижуються всі функції організму, тому пам'ять людини у вечірній час погіршується. Спати перед іспитами необхідно не менше 8 годин, попередньо прогулявшись на свіжому повітрі.
5. Забезпечте зручне робоче місце та умови. На робочому столі не повинно бути нічого зайвого, а тільки матеріали необхідні для підготовки до іспиту. Слідкуйте за тим, як сидить дитина: не можна сидіти, сильно зігнувшись і читати лежачи. Дуже важливо зберегти зір під час іспитів. Тримати підручник при читанні треба в похилому положенні на відстані 20 см від очей. Температура повітр’я в кімнаті повинна бути нормальною, а світло падати з лівого боку. Намагайтеся створити тишу під час підготовки дитини до іспитів, простежте за тим, щоб ніхто не заважав.
 
6. Бажано, щоранку робити зарядку близько 30 хвилин. Це допоможе краще освоїти матеріал і відновити працездатність. Після фізичних вправ поліпшується кровопостачання м'язів, знімається стомлення очей і з'являється відчуття бадьорості, покращується мозкова діяльність.
 
7. Коректно поясніть, що під час підготовки іспитів не можна грати в комп'ютерні ігри, дивитися бойовики і фільми жахів. Необхідно берегти сили і нерви для підготовки. Негативно впливають на пам'ять куріння, кава, застосування лікарських препаратів, розпивання пива і енергетичних напоїв.
 
8. Під час розумової напруги особливо потрібне збалансоване харчування, яке містить усі необхідні поживні речовини, мікроелементи і вітаміни. Для стимулювання роботи мозку включайте в раціон харчування дитини рибу, м'ясо, яйця, сир, живі йогурти, горіхи, курагу, більше овочів і фруктів. Порадуйте дитину плиткою гіркого шоколаду і бананами, вони сприяють вироблення "гормонів щастя". Підліток під час іспитів повинен харчуватися чотири рази на день гарячою їжею. Не можна під час підготовки до іспитів дотримуватися дієти.
9. Звертайте увагу на посуд, з якого їдять ваші діти. Краще, аби він був золотавий. Цей колір заспокоює нервову систему, концентрує увагу, покращує настрій і пам'ять.
10. Частіше спілкуйтеся зі своїми дітьми, переймайтеся їхніми проблемами, допомагайте розв'язувати їх. Займіть позицію «друга» для своїх синів і дочок.
11. Навчіть дітей керувати своїми емоціями. Наш мозок наказує виробляти гормони стресу на будь-який подразник, що загрожує нашому спокою:
- використайте найпростішу вправу. Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору і розведіть їх у боки, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одна на одну біля пупка (ліва рука знизу). Ваш мозок насичується киснем і заспокоюється.
- усміхайтеся, навіть якщо вам не дуже хочеться. Сміх позитивно впливає на імунну систему.
- не забувайте хвалити себе щоразу, коли вам вдається впоратися із хвилюванням.
- живіть активно. По-перше, активні рухи не дають накопичуватися адреналіну, по¬-друге - відволікають від негативних думок: «Я не здам», «Я не знаю» тощо.
- стежте за пульсом.
- не одягайте на ДПА червоний одяг. Цей колір підвищує кров'яний тиск, він небезпечний для гіпертоніків. Коли людина сидить у кімнаті, де багато червоних пред¬метів, то вона починає безпричинно дратуватися. А коли людина одягає червоні речі, то навпаки, в неї додається бадьорості й активності. Тобто якщо ви одягнете на екзамен червону річ, то почуватиметеся впевненіше, але в екзаменатора ваш вигляд викликатиме роздратування.
12. Обов’язково допоможіть своїм дітям провести такі не хитрі маніпуляції і скласти розпорядок, якого варто дотримуватись!
 
- Спочатку підготуйте місце для занять: приберіть зі столу зайві речі, зруч¬но розташуйте необхідні підруч¬ники, посібники, зошити, папір, олівці. Можна ввести в інтер'єр кімнати жов¬тий і фіолетовий кольори, оскільки вони підвищують інтелектуальну активність. Для цього буває достатньо певної картин¬ки в цих тонах.
- Складіть план занять. Плануючи кожен день підготовки, необхідно чітко визначити, що саме сьогодні вивчатимете. Не взагалі: «трохи позаймаюся», а які саме розділи і теми.
- Почніть зі складнішого, з того розділу, який знаєте найгірше. Але якщо вам важко «розгойдатися», можна почати з того ма¬теріалу, який найбільш цікавий і приємний. Можливо, поступово увійдете до робочого ритму, і справа піде.
-Чергуйте заняття і відпочинок, скажімо, 40 хвилин занять, потім 10 хвилин — пе¬рерви. Можна у цей час помити посуд, полити квіти, зробити зарядку, прийняти душ.
Не треба прагнути до того, аби прочитати і запам'ятати напам'ять увесь підручник. Корисно структурувати матеріал, складати плани, схеми, причому бажано їх записува¬ти. Плани корисні і тому, що за ними легко повторити якийсь матеріал.
- Як запам'ятати матеріал? Психологи встановили, що наша оперативна пам'ять при одночасному сприйнятті здатна утри¬мати і потім відтворити в середньому лише сім об'єктів. Тому матеріал краще розби¬ти на смислові шматки, бажано, аби їх було не більше семи. Смислові шматки матеріалу необхідно укрупнювати й уза¬гальнювати, виражати головну думку од¬нією фразою.
Не слід квапитися, за будь-яку ціну запам'ятовувати складний текст, не ро-зібравшись у його внутрішніх зв'язках, не зрозумівши міркувань автора. Серед другорядного потрібно виявити найголов¬ніше.
- Використовуйте асоціації. Метод ло¬кальної прив'язки полягає у побудові для ряду, що запам'ятовується, об'єктів іншого ряду — опорного, з добре знайомих або легких для вивчення об'єктів. Таким опор¬ним рядом може бути послідовність кімнат у вашій квартирі, будинків на вашій вулиці тощо. Людина спочатку заучує опорний ряд, а потім використовує його елементи, аби зіставити з ними елементи заучува¬ного ряду. Отже, якщо в матеріалі мало внутрішніх зв'язків — озирніться довкола. Уявіть обстановку, в якій ви вивчали ма¬теріал, і ви пригадаєте його, адже отримані одночасно враження запускають механізм згадування.
Підбадьорюйте дітей, хваліть їх за те, що вони роблять добре. Підвищуйте їх впевненість в собі. Вселяйте думку, що кількість балів не є досконалим виміром її можливостей. Не підвищуйте тривожність підлітка напередодні іспитів - це може негативно позначитися на результаті тестування. Учневі завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть впоратися зі своїми емоціями, то дитина в силу вікових особливостей може емоційно «зірватися», тому що боїться невдачі, і тим більше ймовірність допущення помилок.
Не має сенсу зазубрювати весь фактичний матеріал, досить переглянути ключові моменти і вловити зміст і логіку матеріалу. Дуже корисно робити короткі схематичні виписки і таблиці, впорядковуючи досліджуваний матеріал за планом. Основні формули і визначення можна виписати на листочках і повісити над письмовим столом, над ліжком, в їдальні і т.д. Заздалегідь під час тренування за тестовими завданнями привчайте дитину орієнтуватися в часі і вміти його розподіляти. Тоді у учня буде розвиватися уміння концентруватися протягом всього тестування, що додасть їй спокій і зніме зайву тривожність. Якщо дитина не носить годинник, обов'язково дайте їй годинник на іспит.